31.3.2024

Lipunnosto maanpuolustustahdolle

Ukrainan urhoollinen puolustustaistelu Venäjän hyökkäystä vastaan on jatkunut jo yli 2 vuotta. Ukrainan sota on jälleen osoittanut, kuinka tärkeä elementti maanpuolustustahto on itsenäisyyden takaajana. Suomessa olemme jo vuosikymmeniä vaalineet tätä totuutta sotaveteraaniemme perintönä, emmekä ole luopuneet Suomen kansan syvistä riveistä nousevan reservin ylläpitämisestä. Maanpuolustustahto olemme me!

Ukrainan taistelu on kuitenkin osoittanut myös liittolaisten merkityksen maanpuolustuskyvyn vahvistajana. Suomi on nyt varustautunut liittoutumalla länteen: Nato-jäsenyydellä 4.4.2023 sekä puolustussopimuksilla historiallisten vapaan maailman puolustajien, Britannian ja Yhdysvaltojen, kanssa.

Suomen itsenäisyyden ja maanpuolustuskyvyn takaajia olemme joka tilanteessa kuitenkin me suomalaiset. Vahva ja valmistautunut reservi on keskeinen osa yhteiskunnan kriisivalmiutta. Epävarmoina aikoina on kiinnitettävä erityistä huomiota yhtenäisyyteen, toimintakykyyn ja vastoinkäymisten sietämiseen. Ulkopolitiikan tutkija kehotti joulukuussa 2023 reserviläisiä olemaan elämänsä kunnossa sekä fyysisesti että henkisesti vuoteen 2025 mennessä. Pidetään itsestämme huolta!

On siis reserviläisenä aika kohottaa valmiuttamme ja parantaa toimintakykyämme! Osallistu reserviläistoimintaan ja tuo myös ystäväsi mukaan. Paikallisen reserviläistoiminnan lisäksi maanpuolustustaitoja voi kehittää myös MPK-kursseilla (www.mpk.fi).

Äetsän Reserviläiset on tänä vuonna kantanut maanpuolustustahdon lippua jo 70 vuotta. Uuden aikakauden kynnyksellä rauhaa on suojeltava ja pidettävä maanpuolustus yhteisenä tehtävänä. Suomalainen reserviläinen on aina paikallaan.

Maanpuolustusterveisin,

Jani Vatka